Sunday, 25 December 2011

request from my mum ---> bubur durian.. done !!

  


                                                                sedap kn.. nyum2 !!


ok.. da2.. pkck dollah.. jgn nk meleleh sgt.. tau larh sdap kn.. hahahaha...!!
fine !! prasan lbih..
now, td kn ak ckp nk wt bubur durian kn... 
haaa !! neyh larh die.. siap suda kn..


memandangkn da lme ak xshare resepi kt cni meh cni ak share kt korg sume..
pkck dollah pown kne blaja.. pnting 2.. ngee ~
ok, abaikn.. ready ??


SEBELUM AKU SHARE RESEPI NEYH,
AKU NAK BAGITAU, RESEPI NEYH, DARI AKU YE..
SO, LAU TAK SAMA NGN BUATAN KORANG, 
JANGAN CKP AKU SALAH YE..
LAIN ORANG, LAIN CARANYA..


ok, start !!


                                                                durian bbrape ulas..


first skali bnd yg wjib ad smstiny lah durian.. lau xd bnd neyh, bkn nme bubur durian larh kn...




                                                                     santan kelapa


ok, second plak, santan kepala kelapa muda, adik jgn ngs, ibu buat kje.. lalalala ~~
hoh0 trlbih lak.. sori2,.. santan klapa je ye..


                                                                    gula secukup rasa


third, gula sckup rasa.. jgn lbih2.. nt kncing mnis plak mak ayh korg..


                                                     neyh ap murid2..haa.. neyh larh garam


ok yg ke-4 garam.. pown seckup rasa.. jgn byk2 ckit je, nk bg lemak ckt.. lau byk2 nt msin plak..


                                                                     daun pandan


                                                                           air


ok, lastly, daun pandan n air... utk bg die nmpk pkat ckit, stgh org ltak sagu,
cm ak plak, ak letak tpung ckit.. nmpk pkat ckt...


cara2 nk wt plak...


msukkn bbrapa ulas durian n sntan dlm priuk td..
msukkn sdikit air.. (pandai2 larh korg agak.. jgn cair sgt da)
then, ltakkn diats api yg prlahan..(jgn psang kuat2 nt hangit bkn slh ktew)
kcau smpai sbati.. msukkn gula, dan sdikit garam..
kacau lg... 
bncuh tpung ngn sdikit air, then msukkn.. (klau korg pkai tpung larh ye)
next, rse.. lau da ok, msukkn daun pndan.. (daun pndan 2 diikat dlu tau cm dlm pic kt ats 2)
kcau smpai mnggelegak n naik bau daun pandan 2..
ttup api..
bole larh dihidang dgn roti atau pulut...


see... snang je kn...
bhan pown sng je nk cri...
cme lau nk wt,time musim durian larh ye..
pkck dollah, resepi sng cmnie pown nk soh wife wt gak ke??
huhuhu.. ok, jmpe lg..
bubye !!




iklan honeyeija-----> ipoh skrg tgh ujan lebat... sjuk tau !! tdo pown best !!

Thursday, 22 September 2011

11 jenis manusia didoa Malaikat...

PERCAYA kpd Malaikat merupakan salah satu drpd rukun iman..Ada juga Malaikat yg ditugaskan untuk 
berdoa kpd makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan Malaikat mendapat keistimewaan..


Ketika kita menghadapi masalah,kerumitan,keperluan,dan bimbingan,bukan saja kita memerlukan kekuatan
doa dari lidah,tetapi juga sokongan daripada Malaikat..Antara orang yang mandapat doa Malaikat ialah :


1.Orang yang tidur dalam keadaan bersuci..Rasulullah S.A.W bersabda,maksudnya :
  "Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci,Malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya..
    Dia tidak akan bangun hingga Malaikat berdoa : "Ya Allah,ampunilah hamba-Mu si fulan
    kerana tidur dalam keadaan suci.."




2.Orang yang duduk menunggu waktu solat..Rasulullah S.A.W. bersabda,maksudnya :
  "Tidaklah salah seorang daripada kalian menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci,
    kecuali kalangan Malaikat akan mendoakannya : "Ya Allah,ampunilah ia..Ya Allah,
    sayangilah dia.."                                   


3.Orang yang berada di saf depan solat berjemaah..Rasulullah S.A.W. bersabda,maksudnya :
  "Sesungguhnya Allah dan kalangan Malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada 
    pada saf depan.."


4.Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah..Rasulullah S.A.W. bersabda,maksudnya :
  "Sesungguhnya Allah dan kalangan Malaikat selalu berselawat kepada orang yang 
    menyambung saf.."


5.Kalangan Malaikat mengucapkan 'amin'ketika seorang imam selesai membaca Al-Fatihah..
   Rasulullah S.A.W. bersabda,maksudnya :
 "Jika seorang imam membaca...(ayat terakhir Al-Fatihah sehingga selesai),ucapkanlah oleh
   kamu 'aaminn' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan Malaikat,dia
   akan diampuni dosanya yang lalu.."


6.Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat..Rasulullah S.A.W. bersabda,
   maksudnya :
 "Kalangan Malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam 
   tempat solat,di mana ia melakukan solat.."


7.Orang yang melakukan solat subuh dan asar secara berjemaah..Rasulullah S.A.W. bersabda
   maksudnya :
 "Kalangan Malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu Malaikat (yang menyertai hamba)
   pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh)naik (ke langit) dan 
  Malaikat pada siang hari tetap tinggal.."Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat 
  Asar dan Malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada
  mereka : "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?" Mereka menjawab: "Kami datang
  sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka 
  sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.."


8.Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang di doakan..Rasulullah 
   S.A.W. bersabda,maksudnya :
 "Doa seseorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang 
   di doakannya adalah doa yang akan dikabulkan..Pada kepalanya ada seorang Malaikat yang 
   menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa kepada saudaranya dengan sebuah kebaikan, 
   Malaikat itu berkata 'aaminn' dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.."


9.Orang yang membelanjakan harta (infak)..Rasulullah S.A.W. bersabda,maksudnya :
 "Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua Malaikat 
   turun kepadanya,satu antara kedua-duanya berkata : "Ya Allah,berikanlah ganti bagi orang 
   yang berinfak.."


10.Orang sedang makan sahur.. Rasulullah S.A.W bersabda,maksudnya :
  "Sesungguhnya Allah dan kalangan Malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang 
    bersahur.."


11.Orang yang sedang melawat orang sakit..Rasulullah S.A.W bersabda,maksudnya :
  "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 
    Malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di 
    waktu malam hingga Subuh.."


                                         

Saturday, 10 September 2011

setiap wanita itu cantik..


suatu hari seorang kanak-kanak lelaki bertanya kepada ibunya

       "Mengapa ibu menangis??"


       "Kerana ibu seorang wanita.." dia berkata kepada anaknya..

       "Saya tidak mengerti.." jawab anak kecil tersebut..

        Ibu memeluk anaknye dan berkata, "Dan kamu tidak akan pernah mengerti.."

     
kemudian anak lelaki tersebut bertanya kepada ayahnya

         "Mengapa ibu menangis tanpa ada alasan??"


         "Semua wanita menangis tanpa ada alasan.." hanya itu yang dapat dikatakan ayahnya..


 Anak lelaki itu membesar dan menjadi seorang lelaki dewasa,dan masih merasa hairan
 mengapa wanita menangis..


Akhirnya dia mengadu pada Tuhan dan dia bertanya,

     "Tuhan,mengapa wanita begitu mudah menangis??"

     Tuhan berkata, "Aku menciptakan wanita istimewa..Aku menciptakan baginya bahu 
     yang kuat untuk memikul beban dunia,tetapi begitu lembut sehingga dapat memberikan     
    kenyamanan.."   


    "Aku memberinya kekuatan untuk melahirkan dan menahan kerenah daripada anak
      anaknya.."


     "Aku memberinya keteguhan yang membuatnya dapat tetap bertahan disaat semua 
       orang sudah menyerah,dan tetap memperhatikan keluarganya tanpa mengeluh 
       saat sedang lelah mhupun sakit.."


     "Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam keadaan apapun,
       meskipun mereka menyakitinya.."


     "Aku memberinya kekuatan untuk dapat memaklumkan kesalahan-kesalahan suaminya,
       menciptanya dari tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya.."


     "Aku memberinya kearifan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik tidak 
       akan pernah menyakiti isterinya,tetapi kadang-kadang menguji kekuatan dan ketetapan
       hatinya untuk tetap teguh mendampingi suaminya.."


     "Dan akhirnya aku memberinya air mata untuk dicurahkan..ini khusus miliknya untuk 
       digunakan bila-bila pun diperlukan.."


      "Kau lihat,kecantikan seorang wanita tidak terletak pada pakaian yang dikenakannya,
        penampilan luarannya,atau cara dia menyisir rambutnya.."


                      "Kecantikan seorang wanita dapat dilihat melalui
                matanya,kerana matanya adalah pintu menuju 
               hatinya,tempat dimana cinta bersemayam.."


         SETIAP WANITA ITU CANTIK..

                                               

Wednesday, 7 September 2011

susahnya jd wanita...

Kaum Hawa selalu mengeluh dan melafazkan "susahnya jadi wanita",mereka mempersoalkan ketentuan
Allah terhadap mereka..Dengan kata lain yang agak kasar,Allah berat sebelah dan meletakkan wanita
dalam keadaan tertindas..


Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita,dan menuntut hak sama rata
antara gender,mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan..


kaum lelaki pula cakap,"Ah,mujur aku lelaki"..


Tunggu!!!


Perempuan:
"Aduh,situ tutup,sini tutup,susah la gini..Apasal lelaki senang je..Tak pakai baju pun tak pe..
  Perempuan auratnya lagi banyak.."


          ** "Cik adik,Islam lah yang mengangkat aurat wanita..Benda yang mahal,harganya
                 akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik..
                 Awak ada emas dan permata,adkah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu
                 lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu??Ok,kalau
                 awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang,agaknya apa akan jadi dengan
                 perhiasan tadi??Lelaki,yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut..Tapi awak??
                 Lelaki tidak dapat melihat kulit awak pun kecuali muka dan tapak tangan!!
                 Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok lelaki hanya berseluar 
                 pendek ke lutut kan??Tapi kalau sebaliknya,jangankan lelaki,tapi tok imam 
                 pun akan tercabut serbannya jika awak pakai hanya seluar pendek!!"


Perempuan:
"Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita,padahal suami kita
  nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita tak pe pulak.."


            ** "Ok,isteri perlu taat pada suami..Jadi lelaki apa??Suami perlu wajib taat juga
                   pada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya,walaupun dia sudah berkeluarga..
                   Isteri tidak perlu lagi,taatnya hanya pada suami..Kenapa awak perlu taat pada 
                   suami??Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!!"


Perempuan:
"Jika ikut faraid dalam hal pusaka,rugilah kita..Sebab bahagian harta pusaka perempuan 
  sikit berbanding harta yang anak lelaki dapat..Kami mahu keadilan!!"


              ** "Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit dari lelaki??Tapi kan,
                     harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang
                     dia mahu..Shhh..jangan kongsi dengan sesiapa walaupun suami..Tak kesian 
                     pada lelaki ke,dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan 
                     anak-anaknya..Kalau isteri dia ramai,anak dia ramai,harta pulak secebis,
                     tak merasa lah jawabnya!!"


Perempuan:
"Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak..Suami
  kita relaks saja??Masa buat anak carilah kita,masa nak beranak kita tanggung sendiri.."


                 ** "Tahniah lah sebab awak dapat mengandung dan melahirkan..Setiap kali
                        awak begitu,wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat!!
                        Beruntungnya awak!!Andaikan awak meninggal pula pada masa beranak
                       itu,percayalah....itu mati syahid dan ganjarannya syurga..Ya syurga 
                       menanti awak,malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua!!Sebab itu 
                       tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan.."


Perempuan:
"Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami,tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada
  isterinya??mana keadilan pada kaum hawa??"


                  ** "Akhirat nanti,semua lelaki didunia ini akan diminta bertanggungjawab  
                         keatas empat jenis wanita,siapa??Wanita itu ialah ibu mereka,isteri mereka,
                         anak perempuan dan adik perempuan mereka..Tahu maksudnya??awak nanti
                         diakhirat,awak akan dibantu oleh empat lelaki!!Siapa mereka??mereka ialah
                         suami,ayah,adik atau abg malah anak lelaki awak sendiri!!"
                       
 Perempuan:
"Bila nak cerai je,suami yang boleh jatuhkan talak..Kenapa isteri tak boleh ceraikan
  suaminya??kenapa??"


                   ** "Sebagai seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah..Awak seorang wanita jika
                          taat kepada suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah,
                          maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi 
                          berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!!"


Perempuan:
"Wanita tak boleh nak beribadat macam lelaki,sebab bila kita ada haid dan nifas,tak bole 
  nak solat dan pose..Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan pose??"


                    ** "Nak beribadat macam lelaki??Ingat mudah ke nak dapat syurga??Sedarlah
                           kita sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang kita sukai..
                           Ya,dah la syurga,ada pilihan pula hanya dengan empat cara..Apa itu??
                           Solat lima waktu,berpuasa pada bulan Ramadhan,menjaga kehormatan,
                           dan tahu apa satu lagi??taat pada suami awak..Itu saja asasnya!!"


Sebenarnya apa lagi kita mahu wahai kaum Hawa??


Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya,sampai kiat ikut dan tunduk kepada cara-cara
dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka..


Allah yang menciptakan kita,maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia,sehingga segala 
hukumNya malah peraturanNya,tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan
yang dicipta manusia..
Wahai lelaki,jagalah isterimu kerana dia perhiasan,pakaian,dan ladangmu,sebagaimana Rasulullah S.A.W 
pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian..


            "Berbahagialah wahai para muslimah..Tunaikan
       dan tegakkanlah agamamu,nescaya syurga menanti.."


                               
          

Sunday, 4 September 2011

Doa utk mereka yang bercouple..

~DOA PERTAMA~


Ya Allah..peliharakanlah hubungan kami supaya hubungan kami tidak dicemari oleh dosa-dosa zina..
kekalkanlah hubungan kami..semoga hubungan kami berlanjutan sehingga ke hubungan yang halal..
dan seterusnya,sehingga akhir hayat kami..jika diizinkan oleh-Mu Ya Allah,satukanlah kami di dunia 
dan di akhirat kelak..jauhkanlah hubungan kami dari godaan dan hasutan syaitan yang direjam..
sesungguhnya kami memohon keredhaan-Mu Ya Allah..tentukanlah yang terbaik untuk hubungan
kami..dan satukanlah hubungan kami selamanya..






~DOA KEDUA~


Ya Allah..redhakanlah aku dengan apa yang Engkau tentukan untuk aku ini..sesungguhnya Engkau
Maha Mengetahui,sedangkan aku tidak mengetahui..jika sudah tertulis dia bukan jodohku,maka Engkau buangkanlah perasaan yang ada dalam hatiku ini..jika dia jodohku,maka Engkau lahirkanlah
perasaan cintaku pada dirinya..Ya Allah..jika benar aku bukan tercipta dari tulang rusuk kirinya,
maka aku redha..Engkau tentukanlah yang terbaik untukku..jika Engkau sedang menguji aku 
Ya Allah,maka permudahkanlah ujian ini..aku tahu sesungguhnya Engkau tidak akan menguji 
hamba-Mu itu melampaui batas kemampuannya....




                                     

Tuesday, 23 August 2011

tanda 100 hari sebelum kematian..

adapun riwayat2 ini mmperlihatkn kepada kita sesungguhnya,Allah SWT tdak prnah brlku zalim pd hambaNya.
tanda2 yg dberikn adlah utk mnjdkn kita umat islam supaya dpt brtaubat dan brsedia dlm prjlnan mnghadap Allah SWT..walau bagaimanapun,semua tnda2 ini akn brlku pd org2 islam sahaja..sdgkn org2 kafir iaitu org yg mnyekutukn Allah SWT,nyawa mereka akn dicbut tnpa pringatan sesuai dgn kekufuran mereka trhadap Allah SWT..




adapun tanda2 ini trbahagi kpd bbrapa bahagian :




1.TANDA 100 HARI SEBELUM KEMATIAN

*ini adalah tanda prtama dr Allah SWT,kpd hamba-Nya dan hnya akn disedari oleh meraka2 yg dikehendakiNya..walau bagaimanapun semua org islam akn mndpt tnda ini,hnya apakah mereka sedar ataupn tidak sahaja..Tanda ini akn brlku lazimnya setelah wktu 'Asar'..seluruh tubuh mulai dr hujung rmbut sehingga ke hujung kaki,akn mngalami getaran seakan-akan mngigil..cthnyer seperti dging sapi yg bru disembelih,dimana jika diperhatikan dgn teliti,kita akn mndapati dging trsebut seakan2 brgetar..tanda ini rasanya nikmat,dan bg mereka yg sdar dan brdetak dihati mereka bahawa mngkin ini adalah tnda kematianmaka getaran ini akn brhnti dan hilang setelah sedarakan kehadiran tanda ini..bagi meraka yg tidak diberi kesedaran atau mereka yg hanyut dgn kenikmatan tnpa memikirkn soal kematian,tanda ini akan lenyap begitu saja tnpa manfaat..bg yg sedar akn kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang trbaikutk memnfaatkn masa yg ada utk mempersiapkn diri dgn amalan dan urusan yg akn dibawa atau ditinggalkn sesudah mati..


2.TANDA 40 HARI SEBELUM KEMATIAN


*tanda ini juga akn trjd sesudah wktu 'Asar'..bahagian pusat kita akn brdenyut2..pd saat ini daun yg trtulis nme kita akn gugur dr pohonyg letaknya diatas Arasy Allah SWT..maka malaikat maut akn mengambil daun trsebut dan mula mmbuat prsediaan trhadap kita antaranya,ia akn mulai mngikuti kita spnjng wktu..akn trjd malaikat maut akn mmperlihatkn wajahnya sekilas dan jika ini trjd mereka yg trpilih akn merasakn bingung seketika..adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorg,ttapi kuasanya utk mncbut nyawa adalah brsamaan dgn jumlahnyawa yg akn dicabutnya..


3.TANDA 7 HARI


*adapun tnda ini hnya akn dbri kpd mereka yg diuji dgn musibah skit dimana org skit yg tdak mkn secara tiba dia brselera utk mkn..


4.TANDA 3 HARI


*pada masa ini akn terasa denyutan pd bahagian tgh dahi kita iaitu diantara dahi knan dan dahi kiri..jika tnda ini dpt diketahui/difahami maka brpuasalah kita setelah itu supaya perut kita tidak mmpunyai byk najis dan ini akn memudah kan org yg akn memndikn kita nt..ketika ini juga mata hitam kita tidak akn brsinar lgdan bg org yg skit hidungnya akn prlahan2 turun dan ini akn diketahui jika kita melihatnya dr bahagian sisi..telinganya akn layu dimana bahagian hujungnya akn bransur2 masuk ke dalam..telapak kakinya yg trlunjur akn prlahan2 jatuh ke depan dan sukar utk ditegakkn..


5.TANDA 1 HARI


*akn brlku sesudah 'Asar' dimana kita akn merasakn sesuatu denyutan disebelah belakang iaitu di bahagian ubun2 dimana ini menandakn kita tidak sempat menemui wktu 'Asar' pd keesokan harinya..


6.TANDA AKHIR


*akan brlaku keadaan dimana kita akn merasakn satu bahagian dingin di bahagian pusat dan ianya akn naik ke bahagian pinggang dan seterusnya akn naik ke bahagian halkum..ketika ini hendaklah kita terus mngucap kalimah syahadah dan brdiam diri dan menantikan kedtgn malaikat maut utk mnjemput kita kmbali kpd Allah SWT yg telah mnghidupkn kita dan sekarg akn mematikn pula..


PENUTUP


**sesungguhnya marilah kita brtakwa dan brdoa kpd Allah SWT semoga kita trmasuk diantara org2 yg dipilih oleh Allah yg akn diberi kesedaran utk peka trhdap tnda2 kematian ini..semoga kita dpt mmbuat prsiapan trakhir dlm usaha memohon keampunan baik dr Allah SWT mahupun manusia sesama sndiri,dr segala dosa dan urusan hutang piutang kita..namun demikian,sesuai dgn sifat Allah SWT Yang Maha Kuasa lagi Maha Pemurah dan Maha Pengasih,maka diriwayatkn bahawa tarikh kematian bg seseorg manusia itu msih dpt diubah dgn amalan doa,baik doa dr kita sendiri mahupun doa dr org lain..namun hal ini adalah ketentuan Allah SWT semata2..
oleh kerana itu,marilah kita brsama2 brusaha dan brdoa semoga kita diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah SWT serta kelapangan wktu utk kesihatan tubuh bdn dan juga fikiran dlm sedaya-upaya kita mencari keredahaan Allah SWT di dunia mahupun di akhirat kelak..
ap yg baik dan benar itu dtgnya dr Allah SWT dan apa yg slh itu dtgnya dr kelemahan manusia itu sndiri..


Wallahu a'alam


sebuah Hadis Nabi s.a.w yg diriwayatkn oleh Abdullah bin Abbas r.a,bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yg mksudnya :


"Bahawa malaikat maut memerhati wjah setiap manusia di bumi ini 70 kali dlm shari ketika Izrail dtg merenung wajah seseorg,didapati org itu sedang brgelak ketawa ..


Maka berkata Izrail:alangkah hairannya akumelihat org ini,sedangkan aku diutus oleh Allah Taala utk mncabut nyawanya tetapi dia msih berseronok-seronok brgelak ketawa..


manusia tidak akn pernah sedar bahawa dirinya sentiasa diperhati  oleh malaikat maut,kecuali org2 soleh yg sentiasa mngingati mati..


Golongan ini tidak lalai dan sntiasa sedar akan kehadiran malaikat maut..kerana mereka sntiasa meneliti hadis2 Nabi s.a.w yg mnjelaskn mengenai prkara2 ghaib trutama mngenai hal ehwal mati dan hubungannya dgn malaikat maut..


setiap yang bernyawa pasti akn merasai mati,seperti man yang difirmankan oleh Allah SWT :


"tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati"


(Al-Imran : 185)


jadi brmula hari ini,gunakanlah peluang yg brbaki utk bramal soleh,brazamlah serta panjatkn doa agar kita mati dlm keadaan Husnul Khatimah "iaitu seelok-elok kematian.."
dan mohon juga dr Allah semoga dijauhkan dr kematian yg tidak baik..


1 hari = 24 jam =1440 minit
1440minit / 70 (ziarah izrail) =20.571 minit


ini brmakna malaikat maut menziarahi kita setiap 21 minit..Subhanallah...Allahuakhbar...


"darinya kita datang,dan kepadanya kita di kembalikan.."


wallahua'alam...








                                  

Wednesday, 29 June 2011

penyediaan cocktail buah-buahan..

huhuhu..stelah pnt memikirkn nk wt tjuk entry neyh,tbe2 tringt at cocktail yg aku wt ari sbtu aritu..ngee..bole than sodapnyer..hee..(perah santan terlbih sgt pown sush gak) lau korg nk tau,mk aku memg xske cocktail neyh sbb die ckp cpt muak lau mkn byk2..tp,ari sbtu aku wt,aku simpan byk lg..esoknyer ps aku blek kje,smngat bkak peti ais,tgk2 lesap..bekas die pown xnmpak..gler arh..seb bek aku smpat mkn 2 cwn..lau x,kempunan aku..
at cni aku nk share cre2 nk wt cocktail buah-buahan neyh..simple jerk..xsush pown..
ap tgk agy 2..g amk note book ngn pen..xreti2 nk ctat ke..haisshhh...

bahan-bahan yang diperlukan:
    4 sudu bsar tepung kastard,perlu dibncuh dahulu,jgn men msuk jerk..nt brketul


       1 tin susu sejat xkira larh jenama ape 


    1 tin buah-buahan cocktail,pown xksah ap pown brand

     dan air..jgn byk2 ye..nt melimpah2 lak..

cara-cara memasak:
*isi 3/4 air ke dalam periuk..biarkn smpai die mendidih..
*masukkn 1 tin susu sejat..biarkan dia mendidih..
*bancuh tepung kastard sbyk 4sudu bsar..(jgn byk2 tkowt trllu pekat)
*ble susu sejat td sudah mendidih,msukkn bancuhan tepung kastard td..
  kacau shingga ia mnjd kuning keemasan..
*akhir skali,msukkn 1tin buah-buahan cocktail kacau,dan biarkn shingga ia mendidih..
*tutup api,biarkn dia sjuk..

     siap utk di makan!!!!

             p/s: cocktail neyh lbih sdap dimakn dgn ais batu,caranye,isi ais 2 dlm cwn,
                    then,isi larh cocktail korg 2..mkn time cuaca pns lg sedap!!!
                     slamat mncuba!!!

Friday, 27 May 2011

coret2 cinta...

Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu




Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita

jd Usah diratapi perpisahan dan kegagalan bercinta kerana hakikatnya jodoh itu bukan ditangan manusia. Atas kasih sayang Tuhan kau dan dia bertemu dan atas limpahan kasihNya jua kau dan dia dipisahkan bersama hikmah yg tersembunyi. Pernahkah kau terfikir kebesaranNya itu

Saturday, 21 May 2011

putus cinta??brsdih atau gmbira??

aloha!!


uit..!!npe nk sdih2 lak neyh..atoyaiii..ptus cnte jerk beb bkn mti lki pown..
myb die bkn yg trbek wt ktew,so,drpd mrana mse da kwen nt lg trsksa derr...
bia la trsksa skrg..wlau ptah ati cmne pown,idup msti dtruskn..bkn brmkne ptus cnta neyh korg xley idup..
bktikn pd dorg,yg korg ley idup tnpa dorg..jgn larh lmah sgt..nt lg bngga dorg tgk korg asyk trgler2 kt dorg..
cm da xd lki len lak at world neyh..atoi,atoi,atoiiii..!!!chill larh beb..dkt kn dri ngn TUHAN..Dia jerk tmpt ktew mnenangkn ati n prasaan..dlu aku pown cm2 gak..tp,lme2,ak ase,xd mkne nk ngs sal lki..buang mse ak jerk..bek ngs sal kealpaan ak pd pncipta ak..sbb cnta pd mnusia xkkal lme pown..cnte pd Dia yg kkal lme..
s0oo,ap lg,buang prasaan sdih korg sal lki 2..ngs larh sal len..sal xdpt tgk movie nur kasih ker..hak3...ap kne mnggena neyh..huhuhu..da3..lpekn sume ksdihan...pastikn ari2 korg sntiase ngn kgmbiraan..n dbrkati olehNya..papai..!!!