Tuesday 23 August 2011

tanda 100 hari sebelum kematian..

adapun riwayat2 ini mmperlihatkn kepada kita sesungguhnya,Allah SWT tdak prnah brlku zalim pd hambaNya.
tanda2 yg dberikn adlah utk mnjdkn kita umat islam supaya dpt brtaubat dan brsedia dlm prjlnan mnghadap Allah SWT..walau bagaimanapun,semua tnda2 ini akn brlku pd org2 islam sahaja..sdgkn org2 kafir iaitu org yg mnyekutukn Allah SWT,nyawa mereka akn dicbut tnpa pringatan sesuai dgn kekufuran mereka trhadap Allah SWT..




adapun tanda2 ini trbahagi kpd bbrapa bahagian :




1.TANDA 100 HARI SEBELUM KEMATIAN

*ini adalah tanda prtama dr Allah SWT,kpd hamba-Nya dan hnya akn disedari oleh meraka2 yg dikehendakiNya..walau bagaimanapun semua org islam akn mndpt tnda ini,hnya apakah mereka sedar ataupn tidak sahaja..Tanda ini akn brlku lazimnya setelah wktu 'Asar'..seluruh tubuh mulai dr hujung rmbut sehingga ke hujung kaki,akn mngalami getaran seakan-akan mngigil..cthnyer seperti dging sapi yg bru disembelih,dimana jika diperhatikan dgn teliti,kita akn mndapati dging trsebut seakan2 brgetar..tanda ini rasanya nikmat,dan bg mereka yg sdar dan brdetak dihati mereka bahawa mngkin ini adalah tnda kematianmaka getaran ini akn brhnti dan hilang setelah sedarakan kehadiran tanda ini..bagi meraka yg tidak diberi kesedaran atau mereka yg hanyut dgn kenikmatan tnpa memikirkn soal kematian,tanda ini akan lenyap begitu saja tnpa manfaat..bg yg sedar akn kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang trbaikutk memnfaatkn masa yg ada utk mempersiapkn diri dgn amalan dan urusan yg akn dibawa atau ditinggalkn sesudah mati..


2.TANDA 40 HARI SEBELUM KEMATIAN


*tanda ini juga akn trjd sesudah wktu 'Asar'..bahagian pusat kita akn brdenyut2..pd saat ini daun yg trtulis nme kita akn gugur dr pohonyg letaknya diatas Arasy Allah SWT..maka malaikat maut akn mengambil daun trsebut dan mula mmbuat prsediaan trhadap kita antaranya,ia akn mulai mngikuti kita spnjng wktu..akn trjd malaikat maut akn mmperlihatkn wajahnya sekilas dan jika ini trjd mereka yg trpilih akn merasakn bingung seketika..adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorg,ttapi kuasanya utk mncbut nyawa adalah brsamaan dgn jumlahnyawa yg akn dicabutnya..


3.TANDA 7 HARI


*adapun tnda ini hnya akn dbri kpd mereka yg diuji dgn musibah skit dimana org skit yg tdak mkn secara tiba dia brselera utk mkn..


4.TANDA 3 HARI


*pada masa ini akn terasa denyutan pd bahagian tgh dahi kita iaitu diantara dahi knan dan dahi kiri..jika tnda ini dpt diketahui/difahami maka brpuasalah kita setelah itu supaya perut kita tidak mmpunyai byk najis dan ini akn memudah kan org yg akn memndikn kita nt..ketika ini juga mata hitam kita tidak akn brsinar lgdan bg org yg skit hidungnya akn prlahan2 turun dan ini akn diketahui jika kita melihatnya dr bahagian sisi..telinganya akn layu dimana bahagian hujungnya akn bransur2 masuk ke dalam..telapak kakinya yg trlunjur akn prlahan2 jatuh ke depan dan sukar utk ditegakkn..


5.TANDA 1 HARI


*akn brlku sesudah 'Asar' dimana kita akn merasakn sesuatu denyutan disebelah belakang iaitu di bahagian ubun2 dimana ini menandakn kita tidak sempat menemui wktu 'Asar' pd keesokan harinya..


6.TANDA AKHIR


*akan brlaku keadaan dimana kita akn merasakn satu bahagian dingin di bahagian pusat dan ianya akn naik ke bahagian pinggang dan seterusnya akn naik ke bahagian halkum..ketika ini hendaklah kita terus mngucap kalimah syahadah dan brdiam diri dan menantikan kedtgn malaikat maut utk mnjemput kita kmbali kpd Allah SWT yg telah mnghidupkn kita dan sekarg akn mematikn pula..


PENUTUP


**sesungguhnya marilah kita brtakwa dan brdoa kpd Allah SWT semoga kita trmasuk diantara org2 yg dipilih oleh Allah yg akn diberi kesedaran utk peka trhdap tnda2 kematian ini..semoga kita dpt mmbuat prsiapan trakhir dlm usaha memohon keampunan baik dr Allah SWT mahupun manusia sesama sndiri,dr segala dosa dan urusan hutang piutang kita..namun demikian,sesuai dgn sifat Allah SWT Yang Maha Kuasa lagi Maha Pemurah dan Maha Pengasih,maka diriwayatkn bahawa tarikh kematian bg seseorg manusia itu msih dpt diubah dgn amalan doa,baik doa dr kita sendiri mahupun doa dr org lain..namun hal ini adalah ketentuan Allah SWT semata2..
oleh kerana itu,marilah kita brsama2 brusaha dan brdoa semoga kita diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah SWT serta kelapangan wktu utk kesihatan tubuh bdn dan juga fikiran dlm sedaya-upaya kita mencari keredahaan Allah SWT di dunia mahupun di akhirat kelak..
ap yg baik dan benar itu dtgnya dr Allah SWT dan apa yg slh itu dtgnya dr kelemahan manusia itu sndiri..


Wallahu a'alam


sebuah Hadis Nabi s.a.w yg diriwayatkn oleh Abdullah bin Abbas r.a,bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yg mksudnya :


"Bahawa malaikat maut memerhati wjah setiap manusia di bumi ini 70 kali dlm shari ketika Izrail dtg merenung wajah seseorg,didapati org itu sedang brgelak ketawa ..


Maka berkata Izrail:alangkah hairannya akumelihat org ini,sedangkan aku diutus oleh Allah Taala utk mncabut nyawanya tetapi dia msih berseronok-seronok brgelak ketawa..


manusia tidak akn pernah sedar bahawa dirinya sentiasa diperhati  oleh malaikat maut,kecuali org2 soleh yg sentiasa mngingati mati..


Golongan ini tidak lalai dan sntiasa sedar akan kehadiran malaikat maut..kerana mereka sntiasa meneliti hadis2 Nabi s.a.w yg mnjelaskn mengenai prkara2 ghaib trutama mngenai hal ehwal mati dan hubungannya dgn malaikat maut..


setiap yang bernyawa pasti akn merasai mati,seperti man yang difirmankan oleh Allah SWT :


"tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati"


(Al-Imran : 185)


jadi brmula hari ini,gunakanlah peluang yg brbaki utk bramal soleh,brazamlah serta panjatkn doa agar kita mati dlm keadaan Husnul Khatimah "iaitu seelok-elok kematian.."
dan mohon juga dr Allah semoga dijauhkan dr kematian yg tidak baik..


1 hari = 24 jam =1440 minit
1440minit / 70 (ziarah izrail) =20.571 minit


ini brmakna malaikat maut menziarahi kita setiap 21 minit..Subhanallah...Allahuakhbar...


"darinya kita datang,dan kepadanya kita di kembalikan.."


wallahua'alam...








                                  

No comments:

Post a Comment